Teknologiforståelse i et scenariedidaktisk perspektiv
Arbejdet med teknologiforståelse kommer oft e til at handle om ”dimser” og tekniske færdigheder. Hvordan kan vi i stedet bygge undervisningen op om scenarier, hvor eleverne skal lære at sætte sig i andres sted og designe til andres behov? Vi undersøger fl ere scenariedidaktiske tilgange til teknologiforståelse og eksperimenterer med modeller til at udvikle forløb til egen praksis.
Praktisk information
Dato
Mandag d. 22. januar 2024Kl. 12.00 - 16.00
Sted
Tilmeldingsfrist
Tilmeldingsfristen er overskredet
Pris
995,00 kr.
Kursusbeskrivelse
Eleverne opnår en dybere forståelse for teknologiens indvirkning på deres
liv, når de indgår i et scenarie med nye roller, hvor de skal producere noget
til nogen.
På kurset undersøger vi fl ere scenariedidaktiske tilgange til
teknologiforståelse og tværfaglighed. Du får konkrete eksempler på
gennemprøvede scenarier – lige fra hverdagsscenarier til dystopiske
fremtidsscenarier – og eksperimenterer med modeller til at udvikle forløb til
din egen praksis.
Over de to kursusgange, hvor anden gang er online, udvikler du et
scenariedidaktisk forløb, som du kan bruge direkte i din undervisning.
Du bliver inspireret til at arbejde med teknologiforståelse i opstillede
scenarier.
Målgruppe
Lærere og pædagoger i 4.-10. klasse samt PLC-vejledere
Underviser
Morten Raahauge Philipps
Kursusnummer
CFU-B24002